Selasa, 08 Februari 2011

Program Bimbingan Usahawan Muda

PBUM iaitu salah satu Program Belia Niaga yang dilaksanakan oleh Majlis Penggalakan Ekonomi Belia bertujuan membantu golongan belia terbabit memulakan perniagaan dengan bantuan tidak melebihi RM2,000 seorang.

Menurut Mohd. Faizul, pelbagai program dan bantuan yang disediakan oleh kerajaan seharusnya dimanfaatkan oleh golongan belia lain.

''Sememangnya pelbagai program dan bantuan yang kerajaan sediakan untuk membantu belia berdikari. Apa yang penting mereka tahu bagaimana untuk merebut peluang ini sebaik mungkin," katanya.

Bagi Saiful Azmir Kamaruddin, 28, seorang pengusaha ternakan ikan air tawar di Rembau, bantuan tersebut walaupun tidak seberapa, ia dapat melaksanakan hasratnya untuk mengembangkan perniagaannya.

''Dengan wang bantuan ini dapatlah saya membeli beberapa lagi kelengkapan menternak ikan yang diperlukan selama ini untuk mengembangkan perniagaan ini," katanya yang sudah empat tahun berkecimpung dalam bidang itu.

Seorang lagi penerima, Anita Gaury, 31, melahirkan rasa gembira kerana layak menerima bantuan tersebut.

Beliau yang selama ini memulakan perniagaan runcit di rumah bercadang untuk menggunakan wang tersebut bagi mengembangkan perniagaannya.

''Setelah beberapa tahun berniaga di rumah saya berharap dapat membesarkan kedai runcit saya dengan wang bantuan ini," katanya.

Penyerahan cek program tersebut kepada peserta disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Datuk Seri Azalina Othman Said pada satu majlis di Kompleks Rakan Muda di sini bersempena dengan lawatan kerja beliau ke Negeri Sembilan hari ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Belia dan Sukan negeri, Datuk Ir Jamlus Aziz dan Ahli Parlimen Kuala Pilah, Datuk Hasan Malek.

Sementara itu, pada majlis yang sama, Azalina turut menyampaikan peruntukan bagi program Majlis Perundingan Belia Daerah sebanyak RM30,000 kepada Majlis Belia Daerah Kuala Pilah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar